خانه قرآن محله تهرانسر شرقی

بازتاب فعالیت های محلی خانه قرآن و عترت محله تهرانسر شرقی(محله 3 منطقه 21)

خانه قرآن محله تهرانسر شرقی

بازتاب فعالیت های محلی خانه قرآن و عترت محله تهرانسر شرقی(محله 3 منطقه 21)

شعرخوانی عاشورایی در مجموعه "اعتکاف چشم‌ها"

به گزارش روابط عمومی سرای محله«تهرانسرشرقی» و به نقل از مهر، مستند "اعتکاف چشم‌ها" مجموعه شعرخوانی عاشورایی است که به کارگردانی و تهیه کنندگی سید احد میکائیل‌زاده تولید شده است. این مستند، مجموعه‌ای تصویری از همنوایی بین شعر آیینی، گرافیک، نماد‌ها و نشانه‌های فرهنگی عاشورایی است که این همنشینی را تصویر و روایت می‌کند.

این مستند با حضور شاعران آیینی چون محمدعلی معلم‌ دامغانی، ابوالفضل زرویی‌ نصرآباد، اسماعیل امینی، محمدرضا سهرابی‌نژاد، عبدالجبار کاکایی، احد ده‌بزرگی، قربان ولیئی، بیژن ارژن، حسین متولیان، محمود حبیبی‌کسبی، امیر مرزبان، مهدی رحیمی، مهدی مردانی، علی داودی، شهاب خالقی، محمد امین جعفری، حافظ ایمانی و قاسم صرافان تهیه شده است.

این شاعران واقعه عاشورا را در ده مجلس با عناوین مجالس حضرت مسلم (ع)، ورود کربلا، حضرت رقیه (س)، حضرت زینب‌ (س)، حضرت قاسم (ع)، حضرت عبدالله (ع)، حضرت علی‌اصغر (ع)، حضرت علی‌اکبر (ع)، حضرت عباس‌ (ع) و امام حسین (ع) روایت می‌کنند.

"اعتکاف چشم‌ها" هر روز ساعت 15:50 روی آنتن شبکه دو می‌رود.

گزیده ای از فتاوای حضرت آیت الله خامنه ای درباره عزاداری امام حسین (ع)

به گزارش روابط عمومی سرای محله«تهرانسرشرقی» و به نقل از ایرنا، فتاوای رهبر معظم انقلاب پیرامون صدمه وارد کردن به بدن، راه اندازی دسته های عزاداری در ساعات پایانی شب در خیابان ها و محله ها، پخش صدای مراسم سینه زنی و نوحه خوانی از بلندگوهای مساجد و حسینیه ها، حمل علم و کتل و پرچم های بزرگ، استفاده از ادوات موسیقی و برخی مسائل مرتبط با عزاداری می باشد که متن این استفتائات به شرح زیر است:

1- صدمه وارد کردن به بدن در حد کوبیدن سر به دیوار، چنگ زدن به صورت، به صورت زدن، سینه زنی تا حدی که سینه ها ولو جزئی آسیب ببیند و یا این که از بدن خون جاری شود چه حکمی دارد؟

ج: عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی از اعظم قربات الی الله تعالی و موجب اجر و ثواب است لکن باید از هرگونه کاری که موجب وهن مذهب باشد پرهیز شود همچنین هر عملی که ضرر قابل توجهی برای انسان داشته باشد، حرام است.

2- راه اندازی دسته های عزاداری در ساعات پایانی شب در خیابان ها و محله ها چه حکمی دارد؟

ج: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهدا و اصحاب ایشان علیهم السلام و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز گردد.

3- حکم پخش صدای مراسم سینه زنی و نوحه خوانی و یا نوار آن از طریق بلندگوهای مساجد و حسینیه ها در شهرها و محله ها چیست؟

ج: واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هر چند با کم کردن صدای بلندگو و تغییر جهت ان به طرف داخل باشد.

4- آیا جایز است که سخنرانها و مداحان از عزاداران و مردم حاضر در مراسم عزاداری مطالبه کنند که مردم بلند و با صدا گریه کنند و یا هنگام دعا دستشان را بالا بیاورند. آیا بلندی و کوتاهی صدا تفاوتی در کیفیت ثواب عزاداری ایجاد می کند؟

ج: فی نفسه منعی ندارد.
5- استفاده از ادوات موسیقی(محلی یا غیر آن) نظیر طبل، سنج، دمام و ...برای عزاداری اباعبدالله(ع) در هیات هاچه حکمی دارد؟

ج: استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان علیه السلام نیست و شایسته است، مراسم عزاداری، به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده، برگزار شود.البته، استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف، اشکال ندارد.
6- استفاده از مال مجهول المالک و یا مخلوط قطعی به حرام در هیات عزاداری جایز است؟

ج: جایز نیست.
7- آیا می توان از باقی مانده پولی که از محرم سال گذشته برای هزینه ایام عزاداری بصورت عمومی از مردم گرفته شده است، در محرم امسال هزینه کرد؟

ج: مانعی ندارد

8- حمل علم و کتل و پرچم های بزرگ چه وجهی دارند؟ بعضی علم ها به قدری بزرگ است که باید چندین نفر زیر آن قرار بگیرند. ضمن این که در برخی نواحی اعتقاداتی درباره این وسایل وجود دارد که موجب وهن اسلام و علی الخصوص شیعه می شود. آیا انجام این کارها جایز است؟

ج: استفاده از علم در عزاداری سید الشهدا علیه السلام فی نفسه اشکال ندارد ولی نباید جزء دین شمرده شود لکن حمل پرچم و کتل اشکال ندارد.

9- عزاداری اعم از سینه زنی، جلسات روضه خوانی و راه اندازی دستجات برای عزاداری غیر از سیدالشهداء چه حکمی دارد؟

ج: فی نفسه منعی ندارد.

10- حکم تصویربرداری و نورپردازی در هیات های مذهبی به نحوی که یادآور کنسرت های موسیقی غربی باشد چیست؟

ج: باید از انجام هر کاری که با شأن و جایگاه مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام منافات دارد پرهیز شود.

11- حکم برگزاری مراسم عقد و عروسی در ایام محرم و صفر و دیگر ایام عزاداری ائمه معصومین چه حکمی دارد؟

ج: مجرد انجام عقد در ایام عزاداری فی نفسه منعی ندارد ولی برگزاری مجالس جشن و انجام کارهایی که موجب هتک و بی حرمتی گردد، در خصوص ایام عزا، جایز نبوده و حرام است

عاشورا افسانه است یا واقعیت

به گزارش روابط عمومی سرای محله«تهرانسرشرقی» و به نقل از مهر، حسن رحیم پور ازغدی امشب (یکشنبه 19 آبان ماه) در حسینیه هنر تهران به بررسی ابعاد زیبایی شناسی حادثه کربلا پرداخت و گفت: این پرسش مطح است که آیا حادثه کربلا و عاشورا ابعاد زیبایی شناختی دارد؟ چرا زینب(س) همه چیز را زیبا دید ودر میان این همه پلیدی و زشتی همه چیز را زیبا می بیند.

وی تصریح کرد: عاشورا زشت ترین و زیباترین روز تاریخ است.در عاشورا همه پلیدی ها و پلشتی ها در یک نیم روز اتفاق می افتد و در عین حال شاهد همه زیبایی ها و پاکی ها هستیم.

وی افزود: لذا وقتی به پلیدیهای عاشورا می نگریم زشت ترین روز و وقتی به پاکی ها بنگریم زیباترین روز به شمار می رود. بر این اساس است که حضرت زینب(س) می فرماید که همه حادثه عاشورا زیبا بود. یعنی ما به هدف خود رسیدیم و بعد از این یزید و یزیدیان نابود خواهند شد.

رحیم پور تأکید کرد: حضرت زینب(س) از بعد الهی، حادثه عاشورا را می نگریست.

وی با طرح این پرسش که چرا کربلا واقعیتش مثل افسانه است گفت: از یک طرف عاشورا حقیقتش برتر از هنر است. از این بعد عاشورا واقعیتی تاریخی است و افسانه به شمار نمی رود. از طرف دیگر با تفکر مادی نمی شود عاشورا و افسانه را با هم جمع کرد.

وی تصریح کرد: آیا می شود افسانه ای ساخت که همه ارزشها در آن جمع باشد و واقعیت نیز داشته باشد. باید گفت که عاشورا افسانه ای واقعی است.

رحیم پور تأکید کرد: پرسشی مطرح است که آیا کربلا زیباست یا واقعی است؟ یعنی نگاه رئالیستی باید به عاشورا داشت یا نگاه هنری؟ چرا که نمی شود یک چیز زیبا داشت که واقعی نیز باشد. باید توجه داشت که صحنه های زیبایی در عاشورا وجود دارد که در منبرها گفته نمی شود و در کتابها باقی مانده است.

وی افزود: زیبایی های گفته شده در منابر بخشی از واقعیتهای عاشوراست. وقتی برده سیاه پوست روز عاشورا پیش امام حسین می آید و می گوید اذن میدان و نبرد بدهید حضرت در جواب می فرماید که تو برای زندگی کردن نزد ما هستی و نه برای کشته شدن ولی نهایتا اجازه را از امام می گیرد و به شهادت می رسد.

رحیم پور یادآور شد: این پرسش مطرح است که ادبیات و رجزها و جملات امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) و علی اکبر(ع) و یاران امام حسین که از زبان انسانهای واقعی در می آید از کجا آمده است.

وی افزود: باید توجه داشت که عاشورا منبع غنی هنری است و اگر از ابعاد مختلف بررسی شود باز هم مباحث بکر دارد. باید توجه داشت که ساخت اثر هنری که واقعی باشد امکان ندارد. اما عاشورا واقعیتی زیباست.

وی یادآور شد: بحث دیگر در ارتباط با عاشورا از بعد هنری، تلفیق میان کلیت و موقعیت است. یعنی چگونه کلیت وموقعیت را با هم تلفیق کنیم. چون قهرمان دراماتیک در صحنه واقعی زندگی، جمع بندی زندگی اوست؛ چگونه او را به سمت تراژدی ببریم. از یک طرف باید برویم به سمت کلیت و اثر ما در زمان خودش محبوس نشود و از طرف دیگر مجبوریم که به افراد مشخص که در موقعیت خاص قرار گرفتند اشاره کنیم.

وی افزود: در هنر تصنعی نمی شود چنین کاری کرد اما در کربلا چنین اتفاقی افتاد.

رحیم پور در پایان یادآور شد: قضیه عاشورا و کربلا از قضایایی است که هنوزدر جهان سانسور می شود. در جهان اسلام و جهان غیر اسلام نمی گذارند قضیه عاشورا معرفی شود